On epätodennäköisiä lähtöasetelmia, ja sitten on mahdottomia lähtöasetelmia. Räppäri Mercedes Bentson tie väkivaltaisen miehen kanssa vietetystä huumeisesta elämästä julkaisevaksi artistiksi herättää sekä ihailua että suojeluvaiston.
Aino Sunin ensimmäinen pitkä dokumenttielokuva Ei koskaan enää seuraa Mercedes Bentson eli Linda-Maria Roineen vaiherikasta elämää usean vuoden ajan. Huumehouruisesta unesta itsensä irti repivä Roine alkaa työstää levyä tympeiden tuottajien kanssa, jotka sanelevat, miltä levyn tulisi saundata. Roineen elämän miehet kohtelevat häntä lähtökohtaisesti kaltoin, kunnes hän kohtaa murhasta elinkautista istuvan Jannen. Dokumentti kertoo erityisen koskettavasti eri-ikäisistä naisista, äideistä ja tyttäristä sekä viime vuosina esiin marssineiden naisräppäreiden vertaistuesta miesvaltaisella alalla.
Ostarin kuplakattoikkunasta näkyy sinistä taivasta, ja elokuvan aikana Linda-Maria Roineesta kuoriutuu yhä päättäväisempi nainen ja tiedostavampi taiteilija. Eivätkä Eminemin kituuttelut elokuvassa 8 Mile tunnu enää miltään, kun katsoo minihameeseen pukeutuneen Roineen selviytyvän lavalle räppäämään perheväkivallasta ja itseinhosta pääosin miehistä koostuvalle yleisölle.
Helmi Kajaste / Rakkautta ja anarkiaa
Huom! Elokuvassa käsitellään teemoja, jotka saattavat herättää ahdistusta ja muita vaikeita tunteita. Tämä kannattaa huomioida elokuvan katsomistilanteessa ja oppimateriaalin käyttämisessä. Vinkkejä turvallisemman tilan luomiseen elokuvan katsomis- ja purkamistilanteessa löydät esim. täältä.
Oppimateriaalin teemoja: tunnekasvatus, räp, räppäys, tasa-arvo, feminismi, syrjäytyminen, dokumentin elokuvalliset keinot, monilukutaito, päihteet.